دانش و زندگی

ساخت وبلاگ

تکنولوژی های ویرایش ژنوم یوکاریوتی

به گزارش ایرنا از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تکنولوژی های ویرایش ژنوم به ویژه تکنولوژی CRISPR/Cas9 کاربردهای بسیار متنوعی در علوم پزشکی، کشاورزی و صنعت دارد.
در دنیا روی این تکنولوژی ها سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام می شود. هم اکنون در تعداد بسیار زیادی از شرکت ها در دنیا از این تکنولوژی به صورت آزمایشگاهی در درمان بیماری های ویروسی و سرطان و حتی اصلاح گیاهان استفاده می شود.
حضور در این کارگاه می تواند ایده های بسیار مفیدی در حوزه های پزشکی، کشاورزی و علوم پایه به محققان ارایه کند که در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان قابل اجرا خواهد بود.
لذا متقاضیان با گرایش های مختلف بیولوژی و بیوتکنولوژی و حوزه های مرتبط می توانند در این کارگاه حضور یابند.
در پایان این دوره انتظار می رود شرکت کنندگان با مباحثی همچون فهم دقیق تکنولوژی های ویرایش ژنوم، توانایی طراحی سازه به منظور خاموشی ژن ووارد کردن ژن، توانایی آنالیز سلول های مهندسی شده، توانایی تصحیح ژن های معیوب، چالش های موجود در بحث های اخلاق زیستی و مالکیت فکری تکنولوژی CRISPR/Cas9 و... آشنا شوند.


www.ia.ir

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 133 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:05

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 که اکنون در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران در حال برگزاری است، با برشمردن دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی فرآیندهای مختلف و از جمله محیط شهری، آمادگی این وزارتخانه را برای هرگونه همکاری در این باره اعلام کرد.
وی تجهیز شهرها به فرآیند الکترونیکی شدن یا هوشمند سازی را یکی از مهمترین راههای برون رفت از مشکل ها دانست و یادآور شد: شهر هوشمند فرآیندی است که می تواند تراکم، پیچیدگی و مسایل و مشکل های جدید شهری را مدیریت کند.
واعظی شهر هوشمند را شهری دارای اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری درهمه سطح های جامعه دانست و ادامه داد: دانش لازم، توسعه دانش محور، اصول مبتنی بر توسعه پایدار و یکپاچگی شهری از ویژگی های این شهر به حساب می آید.
وی به مؤلفه و ویژگی های مورد نیاز برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند اشاره کرد و گفت: براساس مطالعه های اتحادیه اروپا برای هوشمند شدن شهرها مولفه هایی شامل اقتصاد هوشمند، حرکت هوشمند، محیط هوشمند، حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند مطرح شده است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هوشمند شدن شهرها را یک الزام برای جوامع دانست و ادامه داد: رشد سریع فناوری به ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات(آی سی تی) و پیچیده تر شدن زندگی بشر در شهرهای بزرگ، افزایش بهره وری و خدمات رسانی بهتر به مردم سبب شده است تا همه ملزم به این فرآیند شوند.
واعظی توضیح داد: مدیریت، انرژی، ساختمان، حمل و نقل، زیرساخت، فناوری، سلامت و مراقبت های بهداشتی شهروند، امنیت و فرهنگ مولفه های شهر هوشمند را تشکیل می دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به موضوع شهر هوشمند در ایران پرداخت و گفت: در ایران برای رسیدن به شهر هوشمند، که یک مطالبه جهانی هم هست، از ابتدای دولت یازدهم براساس مطالعه کشورهای پیشرفته و نوع نگاه و تجربه آنها در موضوع آی سی تی پرداخته شد.
واعظی اضافه کرد: اکنون ظرفیت پهنای باند داخلی و خارجی و ظرفیت انتقال کشور برای رسیدن به این هدف افزایش یافته و همچنین نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز در کشور راه اندازی شده است.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: علاوه بر این در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت که اکنون 21 هزار روستا به اینترنت متصل اند و تا پایان دولت، همه روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد.
واعظی باتشریح اقدام های دولت برای توسعه آی سی تی یادآور شد: فاز اول دولت الکترونیک در هفته دولت امسال رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در یک سال گذشته 210 شرکت دانش بنیان مبلغ 1000 میلیارد ریال تسهیلات از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه آی سی تی دریافت کرده اند.
واعظی همچنین بر لزوم مقررات گذاری برای رفع موانع توسعه آی سی تی در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون که دنیا به سمت اینترنت اشیاء حرکت می کند و اینترنت اشیاء جایگزین همه فعالیت ها خواهد شد باید از امروز برای مقررات گذاری این تغییرها آماده شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: علاوه بر موضوع مقررات گذاری موضوع مورد اهمیت دیگر آماده سازی امنیتی و فرهنگی است که باید در این دو بخش نیز برای ورود به دنیایی که همه زندگی با اینترنت درگیر خواهد شد، آماده شد.
نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با حضور قریب به 2 هزار نفر از اعضای شورای اسلامی شهرها و شهرداران سراسر کشور، رییسان شورای شهر و شهرداران از کشورهای روسیه، هندوستان، لبنان، کرواسی، ترکیه، گینه و بیش از100 نفر از صاحبنظران، سرمایه گذاران بین المللی از کشور انگلستان، آمریکا، ایتالیا، سوئیس، کره جنوبی هم اکنون در سالن همایش های برج میلاد درحال برگزاری است.


www.ia.ir

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 119 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:05

 گلکسی نوت 7

روز شماری برای رونمایی از گوشی هوشمند گلکسی نوت 7 سامسونگ کم کم در حال شروع شدن است. این فبلت حدود ۱۳ روز دیگر به طور رسمی برای عموم معرفی خواهد شد. تابه‌حال تصاویر مختلفی از گلکسی نوت ۷ سامسونگ و لوازم جانبی آن به وسیله‌ی منابع مختلف لو رفته است. امروز هم فروشگاه الکترونیکی و وبلاگ فناوری CEO در ویتنام تصویری را منتشر کرده است که ادعا می‌شود متعلق به گلکسی نوت 7 سامسونگ و قلم S Pen آن باشد.

یکی از کارخانه‌های شرکت سامسونگ در ویتنام قرار دارد و چند مدل از فبلت نوت ۷ برای عرضه در آمریکا که اخیرا تاییده‌ی FCC را دریافت کرده‌اند، با علامت ساخت ویتنام (Made in Vietnam) فروخته شده‌اند. این مدل‌ها شامل SM-N930A برای اپراتور AT&T، مدل SM-N930P برای اپراتور اسپرینت و SM-N930R4 برای یو اِس سلولار هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تصویر منتشر شده صرفا یک رندر ساده نیست. با در نظر گرفتن صحت این ادعا، در ادامه‌ی مقاله نگاه خود را به سمت تصویر احتمالی از گلکسی نوت ۷ معطوف می‌کنیم.

به طور خلاصه، هر چیزی که در مورد گلکسی نوت ۷ به عنوان شایعه فاش شده، به وسیله‌ی این تصویر تایید می‌شود. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، لبه‌های کناری نمایشگر خمیده است که یادآور کلمه‌ی اج (edge) در مدل‌های گلکسی اس سامسونگ است. همچنین، دو دهانه‌ی دایره‌ای شکل در سمت راست بلندگوی مکالمه وجود دارد که گفته می‌شود مربوط به اسکنر بیومتریک عنبیه‌ی چشم باشد. در بخش زیرین گوشی هم درگاهی شبیه به USB نوع C قابل مشاهده است. حتی رنگ آبی مرجانی جدید فبلت گلکسی نوت ۷ سامسونگ هم در این تصویر قابل مشاهده است.

علاوه‌بر موارد یاد شده، برای اولین بار شاهد تصویری از قلم S Pen در کنار فبلت گلکسی نوت ۷ هستیم. بدنه‌ی این قلم با رنگ آبی مرجانی و سر آن هم با رنگ متالیک کناره‌های گوشی هماهنگ شده که ظرافت و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. قلم استایلوس S Pen با قابلیت‌هایی جدید و بهبودهایی در رابط کاربری ایرکامندز مربوط به آن همراه خواهد بود. در ادامه‌ی مقاله به بخش اثبات نشده‌ی ماجرا خواهیم پرداخت.

آقای مای نویِن (Mai Nguyên)، صاحب موبایل‌های لوکس و وبلاگ فناوری adjacent به عنوان کسی که این تصویر را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود پست کرده است، ادعا می‌کند که احتمالا قلم S Pen با قابلیت نوشتن بر روی فبلت زیر آب عرضه شود. خب، از آنجایی که به شدت انتظار می‌رود فبلت گلکسی نوت ۷ سامسونگ به عنوان برادر کوچک‌تر گوشی گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج ضد آب باشد، تا حدی می‌توان چنین ادعایی را قبول کرد. آنچه که درباره‌ی آن کنجکاو هستیم، این است که اگر در نهایت ادعای نوشتن بر روی فبلت در زیر آب صحت داشته باشد، با توجه به عمقی که محفظه‌ی استایلوس در  بدنه‌ی گوشی دارد، سامسونگ دقیقا چگونه در انجام این کار موفق شده است!

در توانایی مهندسی شرکت سامسونگ هیچ تردیدی نیست و این سوال فقط از سر کنجکاوی برای ما ایجاد شده است که بدون شک در طول مراسم معرفی فبلت گلکسی نوت ۷ در تاریخ ۱۲ مرداد یا بعد از آن، همه‌ی ابهامات مربوطه رفع خواهند شد.



زومیت

تصاویری از نمونه اولیه گلکسی نوت 7 با صفحه نمایش تخت منتشر شد

تصاویری از نمونه اولیه گلکسی نوت 7 با صفحه نمایش تخت منتشر شد

تصویر نمایشگر همه نسخه های گلکسی نوت 7 فاش شد

تصویر نمایشگر همه نسخه های گلکسی نوت 7 فاش شد

سامسونگ تایید کرد: گلکسی نوت 7 دوازدهم مرداد ماه رونمایی می شود

سامسونگ تایید کرد: گلکسی نوت 7 دوازدهم مرداد ماه رونمایی می شود

گلکسی نوت 7 از درگاه هیبریدی برای کارت حافظه UFS و میکرو اس دی پشتیبانی خواهد کرد

گلکسی نوت 7 از درگاه هیبریدی برای کارت حافظه UFS و میکرو اس دی پشتیبانی خواهد کرد

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:05

با فناوری جدید شارژ سریع،گوشی های موبایل سریع تر شارژ می شوند.

فرآوری: مصطفی ستوده- بخش دانش و زندگی تبیان

شارژر

گوشی های هوشمند در چند سال اخیر شاهد بهبود ها و پیشرفت های فراوانی از نظر سخت افزاری بوده اند، اما با این حال باتری همواره یکی از قطعاتی بوده که با سرعت کمی پیشرفت کرده است. با قوی تر شدن هرچه بیشتر سخت افزارهای گوشی  و عطش کاربران برای استفاده بیشتر از دستگاه های خود، نیاز به دستگاه هایی با طول عمر باتری بیشتر شدیدا احساس می شود.
ساده ترین راه برای حل این مشکل افزایش ظرفیت باتری هاست که با تکنولوژی های فعلی راهی به جز بزرگ تر کردن باتری ها ندارد. طبیعتا هرچه اندازه باتری بزرگ تر شود، ابعاد دستگاه نیز باید بزرگ تر شود که با طراحی  تخت و باریک مد روز در تضاد است. اگرچه با پایین آوردن مصرف پردازنده و نمایشگر دستگاه ها اندکی به افزایش طول عمر باتری کمک شده، وضعیت هنوز رضایت بخش نیست.
فعلا که نمی توانیم باتری هایی با طول عمر خیلی زیاد تولید کنیم، حداقل می توانیم کاری کنیم که مدت زمان شارژ آنها کوتاه تر شود. در یکی-دو سال اخیر فناوری های مختلفی در زمینه شارژ سریع باتری به بازار آمده که در گوشی های مختلف استفاده شده است. فناوری شارژ سریع یا Quick Charge شرکت کوالکام یکی از آنهاست. این فناوری به کاربران دستگاه های هوشمند کمک می کند تا دستگاه خود را در زمان کوتاه تری شارژ کنند؛ در نتیجه طول عمر کم باتری ها به نحوی جبران می شود.

Quick Charge چگونه کار می کند؟

به احتمال زیاد شما هم از این موضوع آگاهی دارید که شارژ کردن یک گوشی هوشمند از طریق اتصال آن به شارژرهای دیواری سریع تر از شارژ این دستگاه ها از طریق پورت USB رایانه انجام می شود. این موضوع به دلیل توان خروجی شارژر های دیواری بوده که نسبت به خروجی درگاه USB 2.0 بیشتر است. هر گوشی هوشمند، دارای یک مدار مدیریت انرژی بوده که بر روی برد مداری مخصوص خود قرار داده شده است. این مدار محدودیت باتری را در اینکه تا چه میزان می توان ولتاژ ورودی در یک لحظه دریافت کند را تعیین می کند. گوشی های هوشمندی که از Quick Charge بهره نمی برنرد این بخش را بر روی 10 وات محدود کرده اند. (حاصل ضرب 5 ولت در 2 آمپر).

Quick Charge به طور بهینه ای این محدودیت را افزایش می دهد. اگر یک آداپتور شارژ بتواند انرژی بیشتری را به خروجی ارسال کند (به عنوان مثال 15 وات، 9 ولت با 1.67 آمپر) و بورد مدیریت انرژی گوشی هوشمند امکان دریافت انرژی بیشتر را داشته باشد، سپس با چنین روشی زمان شارژ دستگاه نسبت به قبل کاهش محسوسی نسبت به قبل خواهد داشت.

آیا گوشی هوشمند من امکان شارژ سریع دارد؟

برای اینکه گوشی هوشمند یا تبلت شما از شارژ سریع بهره ببرد، باید سه پیش نیاز داشته باشد:

گوشی هوشمند یا تبلتی که فناوری Quick Charge را داشته باشد.
یک آداپتور با ولتاژ بالا.
کابل USB متناسب و معقول


اگر در مشخصات گوشی یا تبلت شما پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع درج نشده، در این صورت نمی توانید این ویژگی را به دستگاه خود اضافه کنید. به عنوان مثال استفاده از یک آداپتور که ولتاژ بالایی دارد و اتصال آن به گوشی یا تبلتی که از فناوری یاد شده بهره نمی برد، نمی تواند بر زمان شارژ شدن دستگاه تاثیر بگذارد. به طور مشابه، یک گوشی هوشمند که از شارژ سریع بهره می إرد نمی تواند از یک آداپتور معمولی و استاندارد، انرژی لازم راه به خوبی دریافت کند. علاوه بر این هیچ اپلیکیشنی یا لوازم جانبی خاصی وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوانید تغییراتی که با تعویض آداپتور شارژ دستگاه صورت می پذیرد را مشاهده کنید.Quick Charge علاوه بر کابل های USB از میکرو USB و USB نوع A و درگاه جدید USB نوع C پشتیبانی می کند. در هرحال شما نیاز به کابلی با حداقل 24AWG دارید. (AWG سرنام عبارت American Wire Gauge به معنای سیم تبادلگر آمریکایی است).

در واقع AWG اندازه سیم را نشان می دهد. عدد کمتر در این زمینه نشانگر اندازه بزرگتر است. همچنین این نوع اندازه معمولا شبیه به این عبارت نوشته می شود: USB 28/24 AWG  : عدد اول (28) به اندازه سیم داده اشاره می کند و عدد دوم (24) اندازه سیم منبع انرژی را نشان می دهد. 24AWG در واقع کمترین میزان مورد نیاز برای استفاده از قابلیت شارژ سریع بوده و در حال اید ه آل باید از کابل های USB با 20AWG استفاده کنید.

بحث در مورد شارژ از صفر تا 60 درصد است نه صفر تا 100 درصد

یک نکته مهم دیگر وجود دارد که باید در مورد فناوری شارژ سریع آن را حتما بدانید. این فناوری مدت زمان لازم برای هر بار شارژ دستگاه را کاهش و در واقع سرعت شارژ را افزایش می دهد، اما ممکن است در کل مدت شارژ، سرعت شارژ شدن یکسان نباشد. بر اساس اینکه فرآیند کارکرد یک باتری چگونه است، تکنولوژی شارژ سریع، سرعت بهینه را تشخیص می دهد. هنگامی که ولت های بیشتری به یک باتری خالی وارد شود، سرعت شارژ بیشتر خواهد شد، چراکه انرژی وارد شده به اولین سلول ذخیره سازی باتری که برسد همانجا ذخیره می شود. هنگامی که حدود 60 درصد از ظرفیت باتری شارژ شود، به منظور یافت سلول های خالی برای ذخیره انرژی وارد شده، عملیات جستجو انجام می شود که همین عامل باعث کاهش سرعت شارژ دستگاه در این حالت می شود.

این فرآیند مثل این است که بخواهید 10 فنجان را به صورت همزمان با یک سطل آب بزرگ پر کند. شما اینکار را در ابتدا سریع انجام می دهید چراکه در ابتدا نیازی به دقت و بهینه ریختن آب سطل نیست، اما پس از اینکه 6 عدد از فنجان ها پر از آب شدند، باید فقط 4 فنجان باقی مانده را پر کنید و در این حالت دقت و سرعت ریختن آب از سطل به 4 فنجان باقی مانده افزایش می یابد و سرعت پر کردن این 4 فنجان به همین دلیل کاهش خواهد یافت.

شارژر

انرژی بیشتر، گرمای بیشتری را هم تولید می کند

باتری های لیتیومی در صورتی که بیش از حد داغ شوند، ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل دستگاه هایی که از تکنولوژی شارژ سریع بهره می برند همگی مجهز به یک سنسور دما هستند. اگر در طی فرآیند شارژ شدن دستگاه، باتری بیش از حد مجاز گرم شود، حالت شارژ سریع غیرفعال شده و ولتاژ ورودی شارژر شما کاهش خواهد یافت. آنچه اشاره شده در کل یعنی شارژ سریع هنگام خالی بودن باتری بسیار خوب کار می کند، اما هنگامی که میزان شارژ دستگاه به حدود 60 درصد یا بیشتر برسد، سرعت شارژ شدن دستگاه نیز کاهش می یابد.

 کوالکام در حال کار بر روی رفع این مشکل در فناوری جدید خود یعنی Quick Charge 3.0 است، اما این فناوری همچنان در حال توسعه بوده و فعلا نمی توان از آن استفاده کرد. ذکر این نکته هم ضروری به نظر می رسد که رقم 60 درصد برای بیشتر دستگاه هایی که از فناوری شارژ سریع بهره می برند صحیح است، اما هم اکنون برخی از محصولات می توانند تا 75 درصد نیز با همان سرعت اولیه با فناوری شارژ سریع، شارژ شوند.

فناوری شارژ سریع در بیشتر برندها بخوبی کار می کند

از آنجا که فناوری Quick Charge فعلا کم و بیش استاندارسازی شده، موضوع مهم دیگری وجود دارد که باید آن را بدانید و شما نباید چندان نگران این موضوع باشید که از شارژرهای کدام برند برای چه گوشی هایی استفاده می کنید. اگر دارای یک گوشی هوشمند موتورولا هستید که از فناوری شارژ سریع بهره می برد، می توانید از شارژر آن برای شارژ یک گوشی هوشمند اچ تی سی وان M8 استفاده کنید. در این شرایط شارژ سریع بخوبی انجام خواهد شد. نکته مهم در مورد شارژ سریع این است که نباید به برند محصولاتی که از این فناوری بهره می برند چندان توجه داشته باشید.


منبع: زومیت / جی اس ام

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 132 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 12:23

اولین فرصت مطالعاتی برای انجام رساله دکتری مطالعات زنان از سوییس به محمدحسین چاوشیان اعطا شد. 

بخش دانش و زندگی تبیان

فرصت مطالعاتی رساله دکتری

محمد حسین چاوشیان دانشجوی دکترای مطالعات زنان دانشگاه ادیان قم، توانست برای اولین بار در این رشته، فرصت مطالعاتی دوره دکتری از سوئیس برای رساله اش با عنوان "تاثیر مولفه های مدرنیته بر کارکردهای خانواده با تکیه برمولفه فردگرایی (از طریق مقایسه نقش رسانه های تصویری مدرن در دو جامعه اسلامی و مسیحی)" از پروفسور رینهولد برنهاردت دریافت کند. 

پروفسور رینهولد برنهادت

معرفی پروفسور برنهاردت

رینهولد برنهاردت متولد ٢٥ ژانویه ١٩٥٧در فریچبورن1 آلمان است و از سال ٢٠٠١به عنوان استاد الاهیات نظام مند/جدلی در دانشگاه بازل مشغول به فعالیت است. او از سال ٢٠٠٤ به این سو ویراستاری نشریه الاهیات این دانشگاه را به عهده گرفته و از اکتبر ٢٠٠٦ تا جولای ٢٠٠٨ ریاست دانشکده الاهیات دانشگاه بازل را بر عهده داشته است.

برنهاردت در سال ١٩٨٩مدرک دکترای خود را از دانشکده الاهیات در هایدلبرگ دریافت کرد و از سال ١٩٩١تا ١٩٩٦به عنوان سرپرست مطالعات در موسسه جهانیِ دانشگاه هایدلبرگ فعالیت داشته است. او از ١٩٩٦تا ١٩٩٨دوره پست دکترای خود را در DFG (بنیاد تحقیقات آلمان)2 گذراند. درهمین زمان (پاییز ١٩٩٧)به عنوان استاد مدعو در دانشگاه واندربیلت در نشویل، تِنسی حضور یافت.

او از سال ١٩٩٩به عنوان پورفسور در دانشگده الاهیات هایدلبرگ گزینش شد. آثار او عمدتا پیرامون الاهیات ادیان است اما درباره موضوعاتی چون فعل الاهی (مشیت الاهی) و مباحث بنیادین درباره رابطه بین الاهیات و علم نیز آثاری دارد. برنهاردت ویراستار مجموعه آثار مربوط به الاهیات ادیان و ویراستار همکار در پروژه علم و دین و مطالعات مربوط به الاهیات نظامند و اخلاق است. 

آثار او که به زبان آلمانی است و در موضوعاتی چون رویکردهای تکثرگرا در مسیحیت، نقد مطلق اندیشی و انحصارگرایی مسیحی، عمل خداوند در طبیعت، گفت و گوی ادیان، خداشناسی بسطی، علم و دین، اخلاق جهانی و... است.

چندی پیش نشست علمی با حضور پروفسور راینهولد برنهاردت با موضوع « آیا عیسی مسیح سدی برای گفتگوی بین ادیان است؟» در دانشكده الهیات برگزار شد. در این نشست علمی كه با همكاری مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، برخی اعضای هیأت علمی دانشكده الهیات و جامعه المصطفی حضور داشتند.

دانشگاه بازلی قدیم

دانشگاه بازل قدیم

این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه سوئیس به شمار می رود و در سال ١٤٦٠میلادی تاسیس شده است. از افراد مشهوری که در تاریخ با این دانشگاه در ارتباط بوده اند، می توان به اراسموس، فریدریش نیچه، یاکوب بورکهارت، لئونارد اویلر، کارل بارت و کارل یونگ اشاره کرد.  این دانشگاه به واسطه شورای بازل تاسیس گردید. تاسیس این دانشگاه با توقیع پاپ پیوس دوم در ١٢ نوامبر ١٤٥٢انجام پذیرفت و آیین گشایش رسمی آن در ٤ آوریل ١٤٦٠برگزار شد.


دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 123 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 12:23

به گفته محققان سنگاپوری، خوردن گوشت قرمز موجب افزایش احتمال بروز نارسایی کلیه ها می شود.

بخش دانش و زندگی تبیان

گوشت

به گزارش خبرنگار مهر، مصرف گوشت قرمز، بخصوص گوشت خوک، ارتباط قوی ای با افزایش ریسک بیماری های مجاری ادرار، بویژه از بین رفتن عملکرد عادی کلیه ها، دارد.

همچنین محققان عنوان می کنند که این ارتباط با میزان مصرف هم مرتبط است، یعنی هر چقدر مصرف گوشت بیشتر باشد، ریسک این خطر نیز بیشتر می شود.

دکتر وون پیوای کوه، عضو تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک سنگاپور، در این باره می گوید: «یافته های ما بیانگر این موضوع است که بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه یا افراد نگران سلامت کلیه های خود باید مصرف پروتئین مصرفی شان را حفظ نمایند، اما باید از منابع پروتئین گیاهی نیز استفاده کنند.»

محققان مصرف ماهی و گوشت مرغ و ماکیان را جایگزین های بهتر گوشت قرمز می دانند.

سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی در مورد ارتباط بین گوشت قرمز و ابتلا به سرطان هشدار داده بود.


منبع: مهر

کلیه مصنوعی پوشیدنی؛امید تازه برای بیماران دیالیزی

کلیه مصنوعی پوشیدنی؛امید تازه برای بیماران دیالیزی

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 122 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 21:14

به گفته محققان، کودکان مبتلا به صرع یا حملات تشنج ناشی از تب با ریسک بالای ابتلا به اختلال بیش فعالی روبرو هستند.

بخش دانش و زندگی تبیان

کودک

به گزارش خبرنگار مهر، در این پژوهش در حدود یک میلیون نفر و به مدت 22 سال تحت نظر بوده اند.

در این مطالعه، کودکان متولدشده در دانمارک از سال 1990 تا 2007 مورد بررسی قرار گرفته و تا سال 2012 تحت نظر بودند. پژوهشگران دریافتند افراد مبتلا به بیماری صرع در مقایسه با کودکان فاقد این اختلال، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلال بیش فعالی قرار دارند.

همچنین کودکانی که دچار تشنج ناشی از تب شدید شده اند، 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال بیش فعالی قرار داشتند.

به گفته دکتر جوسیان لاخوی، عضو تیم تحقیق، «ارتباط بین این شرایط تعجب آور نیست. تمامی این بیماری ها ریشه در سیستم اعصاب مرکزی دارند.»


منبع: مهر

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 138 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 21:14


کمپانی ایسوس از کروم بوکی خوش قیمت به نام C301SA پرده برداشت.


فرآوری: مصطفی ستوده- بخش دانش و زندگی تبیان

لپ تاپ

کمپانی ایسوس از کروم بوکی خوش قیمت به نام C301SA پرده برداشت. آن چه که این محصول را در برابر کروم بوک های قبلی متمایز می کند، میزان حافظه ذخیره سازی آن است که از 16 و یا 32 گیگ مرسوم به 64 گیگ افزایش یافته است.
 
اگرچه این میزان نمی تواند در مقایسه با دستگاه های هوشمندی که هم اکنون در بازار وجود دارند، فضای قابل توجهی باشد اما فراموش نکنید که این محصول یک کروم بوک است و از آن جایی که کروم بوک ها بر روی سیستم عاملی مبتنی بر مرورگر کار می کنند، به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز ندارند و اصلاً این دستگاه ها به هیچ عنوان برای ذخیره فیلم ها و یا ویدیوها تولید نشده اند.
 
تولید این کروم بوک را می توان اقدامی هوشمندانه از سوی این کمپانی تایوانی دانست چرا که اخیراً گوگل اعلام کرده است که قصد دارد تا پشتیبانی از برنامه ها و بازی های اندرویدی را در دستگاه های مجهز به سیستم عامل کروم فراهم کند.
 
در خصوص ویژگی ها و مشخصات این محصول نیز باید گفت که از پردازنده چهار هسته ای Celeron N3160 اینل، حافظه رم 4 گیگابایتی، صفحه نمایش 13.3 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل، وای فای 802.11ac و استاندارد USB 3.0 برخوردار است.
 
عرضه این محصول از ماه میلادی آینده با قیمت 299 دلار آغاز خواهد شود و از آن جایی که قرار است پشتیبانی از برنامه ها و بازی های گوگل پلی، برای اولین بار در کروم بوک های ایسوس ارایه شود، می توان شاهد سبقت این کمپانی از رقبای دیرینه ای همچون ایسر، دل و لنوو بود.

کروم بوک چیست؟

کروم بوک درست همانند یک لپ تاپ کوچک است با برخی تفاوتهای کلیدی. نسبتاً نازک است و به نظر نمی رسد در عمل سیستم عاملی در کار باشد. البته قطعاً هیچ کامپیوتری بدون سیستم عامل کار نمیکند. ولی در این دستگاه از آن سیستم عاملی که انتظارش را می کشیم و همراه با منوی استارت یا هر چیز دیگری که ما را به یاد سیستم عامل های معمول بیاندازد، خبری نیست. در عوض همه ی آنچه در اختیار داریم یک صفحه ورود زیبا به همراه یک مرورگر است و فقط همین. این لپ تاپ فقط برای استفاده کاربرانش از اینترنت ساخته شده است.

در طول چند ساله اخیر تغییرات بسیار زیادی در عرصه تکنولوژی شاهد بودیم. همراه بودن با این همه پیشرفت و به اصطلاح به روز بودن کار چندان آسانی نیست، و باید دستگاههای مورد استفاده نیز به طبع این پیشرفت به روز شوند و مجهز تر از قبل وارد بازار شوند.یکی از این به روز شدن ها تحت وب شدن دستگاههاست و اصطلاحاٌ مسیری را به وجود می اورد که به سیستم ابری ( Cloud) معروف است .

بدین ترتیب دستگاه های امروزه نیز به منظور راحتی کاربران خود، احتمالاً باید آماده و مجهز برای استفاده کامل از خدمات ابری باشند. هرچند لپ تاپ و دسکتاپ های بزرگ و کند ما هنوز بسیاری از اجزای غیر ضروری را از گذشته به همراه خود دارند . شاید بتوانیم با اطمینان بگوییم که کروم بوک می تواند دنیای کامپیوتر را تغییر دهد.  یک لپ تاپ به سادگی می تواند دنیای کامپیوتر را تغییر دهد. فقط کافیست کمی خلاقیت را با خود به ارمغان بیاورد. هر کس باید بسته به نیاز خود لپ تاپش را انتخاب کند. این لپ تاپ، نیازهای یک کاربر اینترنت را تقریباً برآورده می سازد و  امکاناتی که در آن قرار داده شده اند درست و به اندازه ی نیازهای یک کاربر وب می باشند. نه بیش تر و نه کم تر. پس صرفاً به درد یک کاربر اینترنت می خورند.

لپ تاپ

دور نگاه گوگل به کامپیوترها

گوگل در صدد است رویکرد متفاوتی از کامپیوترها را به کمک سخت افزار به ما نشان دهد. همانطور که محاسبات و پردازش به سمت ابری شدن پیش رفت و گوگل با جیمیل، گوگل داکز و بسیاری دیگر از سرویسهای خود توانست نقش بزرگی در این پیکار و سرویسهای ابری ایجاد کند اکنون انگشت اشاره خود را به سوی سخت افزار نشانه رفته و معتقد است کامپیوترها نیز می بایست با این هدف که داده کمتری ذخیره کرده و قابلیت ارسال تمامی داده ها بر روی سرویسهای ابری را داشته باشند ایجاد شوند.

امروزه عمده فعالیت یک کاربر مدرن به صورت آنلاین و توسط مرورگر و به انجام کارهای متفاوتی می گذرد و به ندرت با اپلیکیشن های دیگر سروکار دارد، به خصوص اینکه بسیاری از این اپلیکیشن ها نیز به صورت آنلاین (همانند Microsoft Office -----> Google Docs) در دسترس قرا گرفته اند. با این منطق گوگل با Chromebook وارد شد.


اندر فواید کروم

خب قطعاً چون ایده پرداز این طرح و اجرا کننده گوگل بوده، مرورگر هم چیزی بجز کروم نخواهد بود و راستش از حق نگذریم ایده بدی هم نبوده چرا که کروم نرخ رشد فوق العاده بالایی داشته و این روند همچنان ادامه دارد. اگر ذره ای به این گفته شک دارید بهتر است نگاهی به نمودار بالا بیندازید.

تمرکز کروم بیشتر بر سرعت و عملکرد کلی، یک نکته مثبت برای دستگاههایی با سرعت پائین (که همچنان از پردازنده های دو هسته ای اینتل استفاده می کنند) می باشد.

شمائید و کروم بوک و به معنای واقعی کلمه تنها کروم بر روی آن. این بدین معنی نیست که قرار است جایگزینی برای کل کامپیوتر شما باشد (مطمئناً به همین زودی ها این اتفاق نخواهد افتاد)، اما می تواند جایگزین مناسبی برای نوت بوک و لپ تاپ کسانی باشد که فقط از اینترنت استفاده می کنند.


تفاوتهای سخت افزاری

از آنجایی که این دستگاه برای وب ساخته شده است، مهندسان گوگل تلاش گسترده ای در از بین بردن بسیاری از فرایندهای سیستمی و البته غیر ضروری که هر کامپیوتر سنتی معمول انجام می دهد داشته اند. این جریان شامل فرایند چک کردن سخت افزارها در حین بوت شدن سیستم و مواردی از این دست می شود. با حذف این فرآیندها سیستم تنها در عرض 8 ثانیه آماده استفاده می گردد.

عمر باطری مدلهای سامسونگی کروم بوک در حدود 8.5 ساعت است که برای استفاده یک روز به نظر کافی می آید.


نگران به روز رسانی خودکار نباشید

گوگل با این رویکرد ساده انگارانه به شما اطمینان خاطر می دهد که تمام فعالیت های پشت صحنه از جمله آپدیت و محافظت از سیستم به صورت اتوماتیک و کاملاً شفاف صورت خواهد پذیرفت. از آنجایی که تمام فعالیت های یک کاربر کروم بوک به صورت آنلاین انجام می شود، منظور گوگل از تاکید بر سهولت استفاده از یک دستگاه متفاوت، در واقع دستیابی فوق العاده راحت به داده های ذخیره شده شماست به صورتی که همیشه آنها را در دسترس داشته باشید بدون اینکه نگران از بین رفتن، دزدیده شدن و یا حتی بدتر از آن باشید.

سرعت کروم بوک در عمل فوق العاده است. اما این بستگی به سرعت اینترنت شما دارد. اگر ویدیوهای تبلیغاتی آن را ببینید شوق عجیبی در خرید کروم بوک درون تان ایجاد می کند ولی با وجود وضع فعلی سرعت اینترنت در ایران بهتر است کمی با شور و شوق خود کنار بیایید!

اگر دوست دارید این سیستم عامل را بر روی لپ تاپ و یا نوت بوک خود امتحان کنید نزدیکترین و ایمن ترین مورد برای بدست آوردن تجربه ای مشابه می تواند JoliOs باشد. و درنهایت چیز دیگری در مورد این دستگاه کوچک برای گفتن وجود ندارد مگر اینکه گوگل تصمیم دارد تا حد امکان به رویکرد Boot and Go نزدیک تر شود.

باید دید که دنیای آینده از آن کدامیک از دستگاهها و اختراعات جدید است. باید دید که سهم هر یک از محصولات جدید در دنیای آینده چقدر است.


منبع: تک شات / برترینها

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 131 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 5:50

حافظه

تا کنون برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده است که در یادآوری انجام برخی وظایف، با مشکل روبرو شویم. برخی افراد حتی علیرغم نوشتن لیست وظایف نیز، در یادآوری آنها با مشکل مواجه هستند. اما محققان به تازگی با انجام آزمایش‌های گوناگون، راه حل‌هایی ساده برای حل این مشکل و استفاده‌ی بهینه از حافظه ارائه کرده‌اند.

یکی از این روش‌ها، استفاده از نشانه‌های متمایز است. این روش به طور کلی به این صورت عمل می‌کند که افراد با نگاه کردن به اشیای مختلف، آنها را به عنوان نشانه‌ای از وظیفه یا کار مورد نظر انتخاب می‌کنند. به طور مثال با نگاه کردن به یک کتاب که به صورت نامظنم در قفسه‌ی کتابخانه قرار گرفته است، وظیفه‌ای مانند یک تماس کاری را به حافظه بسپارید.

برای انجام هر چه بهتر این روش، باید سعی کنید از وسایل و لوازم مختلف که به صورت روزمره در دید شما قرار دارند، برای به خاطر سپردن کارها استفاده کنید. تنها خود شما هستید که از عادت‌ها و برنامه‌های روزانه‌ی خود اطلاع دارید. سعی کنید اجسامی را انتخاب کنید که در طول روز مدام با آنها سر و کار دارید و به آنها نگاه می‌کنید. برای این کار بهتر است محیط کار و منزل خود را مرتب نگاه دارید و این اجسام به اصطلاح یادآور را در مسیر دید خود قرار دهید.



زومیت

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 137 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 17:48

 leeco

تصاویر جدیدی که از این دستگاه منتشر شده، نگاهی نزدیک‌تر به شکل و ساخت دوربین دوگانه در دستگاه جدید کمپانی LeEco را به ما نشان می‌دهد.

با توجه به تصاویر فاش شده مشخص است که این دستگاه جدید از بدنه‌ای کاملا فلزی برخوردار است و طراحی مشابهی با Meizu Pro 6 دارد. در ظاهر این دستگاه همچنین می‌توان نوار آنتن را در بخش بالایی و پایینی مشاهده کرد. سنسور اثر انگشت نیز در پشت دستگاه جای گرفته است.

نمایشگر این دستگاه اینطور که به نظر می‌رسد از شیشه 2.5D بهره برده و در اطلاعات مربوط به این دستگاه فاش شده که این دستگاه به رزولوشن 1080p نیز مجهز شده است.

Meizu Pro 6 قرار است به پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ مجهز شود که پیش از این در AnTuTu توانسته بود امتیاز ۱۵۴٫۲۷۲ را از آن خود کند.

از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به حافظه رم ۴ گیگابایتی، حافظه ذخیره سازی ۳۲ گیگابایتی، دوربین پشتی ۱۶ مگاپیکسل و دوربین ۸ مگاپیکسل سلفی اشاره کرد. خوشبختانه این دستگاه اندروید نسخه ۶.۰ مارشمالو را اجرا خواهد کرد. 



زومیت

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 17:48

جگوار-لندروور

جگوار-لندروور در حال حاضر در حال مطالعه و توسعه‌ی خودرو‌های آفرود خودران هستند. اما این شرکت برنامه‌های ویژه‌ی دیگری برای توسعه‌ی خودرو‌های خودران معمولی نیز دارد. 

بخش جگوار این شرکت اخیرا اعلام کرده است که کاروانی متشکل از ۱۰۰ خودروی خودران را در جاده‌های شهری آزمایش خواهد کرد. این برنامه طی چهار سال اجرا خواهد شد. جگوار در قدم اول سیستم‌های ارتباطی خودرو با خودروها و خودرو با زیرساخت‌های شهری را آزمایش خواهد کرد و سپس به بررسی تکنولوژی‌های دوربین‌های استریو خودرو در کنار تکنولوژی‌های خودران می‌پردازد. سیستم‌های نام برده در نهایت به صورت مشترک و در کنار یکدیگر در خودروهای جگوار لندروور به کار خواهند رفت.

اولین قابلیتی که جگوار در برنامه‌ی چهار ساله‌ی خود توسعه‌ی آن را آغاز می‌کند، با نام Roadwork Assist شناخته می‌شود. این سیستم با استفاده از دوربین‌های استریو، نقشه‌ای سه بعدی تهیه می‌کند که خودرو با استفاده از آن از عملیات‌های در حال اجرا روی جاده‌های مطلع شود. بدین ترتیب خودرو به راننده در خصوص بخش‌هایی از جاده که تحت عملیات بازسازی قرار دارند، اخطار‌های لازم را می‌دهد. تونی هارپر مدیر تحقیق و توسعه‌ی جگوار در خصوص این سیستم گفت که در مرحله‌ی اول توانایی اطلاع‌رسانی به راننده را دارد و پس از توسعه‌ی بیشتر امکان کنترل خودرو و هدایت آن به بخش‌های دیگر جاده را به صورت خودکار، دارد.

یکی دیگر از تکنولوژی‌های در حال توسعه‌ی جگوار Safe Pullaway‌ نام دارد. این تکنولوژی نیز از دوربین‌های تعبیه شده در خودرو بهره می‌برد تا از برخورد بین خودرو‌ها در ترافیک‌های سنگین و هنگام پارک جلوگیری کند. این سیستم به صورت پیاپی محیط اطراف خودرو را بررسی می‌کند و در صورت وجود مانعی که راننده از آن بی‌خبر است و احتمال برخورد وجود دارد، به صورت خودکار خودرو را متوقف و آن را هدایت می‌کند.

در نهایت نیز باید به تکنولوژی جدید جگوار با نام Over the Horizon Waing اشاره کرد. این سیستم از تکنولوژی ارتباط خودرو‌ها با یکدیگر استفاده می‌کند. این تکنولوژی می‌‌تواند به رانندگان اطلاعات ارزشمندی از شرایط موجود اعم از وجود اشیایی در جاده، ترافیک سنگین و ترمز شدید خودروی مقابل بدهد. توسط این تکنولوژی، خودرویی که در حال ترمزگیری است، به خودرو‌های پشتی خود سیگنال مخصوصی ارسال می‌کند و آن‌‌ها را از شرایط خود مطلع می‌کند تا برخوردی بین آن‌ها شکل نگیرد. یکی دیگر از کاربرد‌های این تکنولوژی برای خودروهای اورژانس اعم از پلیس و آمبولانس است. بدین ترتیب این دسته از خودرو‌های می‌‌توانند بدون نیاز به فعال کردن آژیر، حضور خود را به خودروهای مقابل اطلاع بدهند تا آن‌‌ها به صورت خودکار لاین مربوطه را خالی کنند. این تکنولوژی می‌تواند به خدمات رسانی نیرو‌های دولتی کمک شایانی بکند.

تونی هارپر در خصوص تکنولوژی‌های هوشمند و خودران در حال توسعه گفت که این دسته از سیستم‌های می‌توانند در جهت کمک به راننده‌ها استفاده شوند. بدین ترتیب که راننده‌ها در شرایط مورد نظر خود هدایت خودرو را برعهده بگیرند و در جاده‌های خسته کننده سیستم خودران را فعال کنند. این تکنولوژی‌ها صرفا برای هدایت خودکار خودرو استفاده نمی‌شوند و حتی در شرایطی که راننده‌ اقدام کنترل خودرو می‌کند، فعال باقی می‌مانند و می‌توانند به وی کمک شایانی در این زمینه بکنند. هارپر در ادامه گفت:

جگوار-لندروور سرمایه‌گذاری در تولید خودرو‌های هوشمند و خودران کرده‌‌اند و در نظر دارند به زودی به تولید و عرضه‌ی آن‌ها به بازار بپردازند.



زومیت

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 17:48


شرکت گوگل برنامه کیبورد انحصاری برای اپل ساخته است، که از برنامه پیشفرض آیفون بسیار بسیار بهتر است...


ترجمه: سید محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

گوگل کیبورد

برنامه های کمی نیستند که صرفاً برای ios عرضه می شوند، و کاربران گوگل و اندروید از استفاده آنها محروم هستند. اما در مقابل برنامه های انحصاری اندروید نیز ساخته می شوند. برای مدت های طولانی، این مورد شامل کیبورد می شد؛ که اپل برنامه جداگانه برای کیبورد نمی ساخت. این یعنی ابتکار عمل در دست سیستم عامل اندروید بود.

اما با عرضه ios8 ، اپل درب ساخت برنامه های کیبورد جانبی را برای گسترش دهندگان باز کرد، که شامل Swiftkey و Swype و بسیاری دیگر می شود. چه کسی فکرش را می کرد روزی اپل درب برنامه هایش را به روی رقبای اندرویدی اش بگشاید؟

در همین راستا گوگل کیبورد جدیدی را برای آیفون بوجود آورده است. Gboard برنامه ای است که تا حدودی دارای همان ویژگی های Google Keyboard می باشد؛ امّا تفاوت های زیادی دارد و به نوعی منحصر به فرد است. اینکه گوگل برای آیفون برنامه ای انحصاری بسازد، آن هم برنامه ای که بسیار بسیار از کیبورد دائمی آیفون است، حرف های ناگفته زیادی دارد. نکته ای که در ابتدا لازم به ذکر است، این است که این برنامه فعلا در حال حاضر تنها شامل زبان انگلیسی می شود. البته قرار است که در زمان نه چندان دور زبان های دیگر نیز اضافه شوند.


جی بورد چیست؟


در نگاه اول همان کیبورد آیفون است. شما تفاوت، حضور لوگوی کوچک گوگل یا همان حرف G رنگارنگ در بالا سمت چپ پنجره کیبورد است. اما دقیقاً همین لوگوی کوچک است که آن را خاص  می کند! با ضربه زدن روی لوگو، موتور جستجوی گوگل به صورت مینیاتوری ظاهر می شود. در این قسمت می توانید هرچه می خواهید جستجو کنید، بدون اینکه از برنامه اصلی یا پنجره کیبورد خارج شوید. به عبارت دیگر، جی بورد همان جستجوگر گوگل است که درون یک کیبورد ساخته و پرداخته شده است. توجه داشته باشید که شما نمی توانید لینک های نمایش داده شده در جستجو را باز کنید. تنها این قابلیت وجود دارد که آنها را ببینید یا به اشتراک بگذارید. بطور مثال، می توانید آدرس یک رستوران یا کافه را در بسته نقشه گوگل (Google Map) برای مخاطبتان ارسال کنید.

گوگل کیبورد

جی بورد نیاز به Malti- Tasking را مرتفع می کند


با قابلیتی که پیش تر گفته شد، دیگر نیازی نیست برای جستجوی ساده وقتی در برنامه ی دیگری هستید، از برنامه خارج شده، وارد مرورگر شوید و پس از جستجو مجدداً به برنامه باز گردید.
اگر در کامپیوتر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، وقتی در برنامه دیگری باشید و بخواهید مطلبی را سرچ کنید، با یک یا دو کلیک وارد مرورگر شوید، مطلب تان را سرچ کنید و با یک کلیک راست و کپی ساده، مطلب را برای مخاطبتان بفرسید.
اما در گوشی موبایل با صفحه نمایش کوچک اوضاع به همین راحتی نیست. و گوگل با برنامه ی خاص خود این دشواری را بر طرف کرده است.


و اما کیبورد...


خب اجازه دهید به بررسی ماهیت اصلی برنامه بپردازیم . کارایی بسیار مطلوب این برنامه که کاربر را از استفاده کردن آن خسته نمی کند؛ بعلاوه قابلیت های جذاب دیگر.
در رابطه با موضوعات ابتدایی، تصحیح خودکار کلمات به خوبی کیبورد اصلی آیفون عمل می کند. میانبرهایی که با Long- Press یا لمس کردن طولانی مدت هم در همان جای همیشگی قرار دارند.
این برنامه همانند Swiftkey و Swype قابلیت تایپ کلمات با حرکت دادن انگشت روی حروف را نیز دارد.
از دیگر ویژگی های فوق العاده جی بورد، امکان جستجوی داخلی برای عکس های متحرک GIF و شکلک ها و  Emoji ها است. برای مثال شما کلمه Happy را تایپ می کنید، گزینه GIF را انتخاب می کنید، و سپس عکس های متحرک متناسب برایتان آورده می شود.

گوگل کیبورد

معایب جی بورد


نبود قابلیت تبدیل گفتار به متن: اگر شما نیاز به این قابلیت دارید، جی بورد مناسب شما نیست. البته این مسئله ربطی به شرکت گوگل ندارد، و این اپل است که این محدودیت را در رابطه با برنامه های خارجی اعمال کرده است.
محدودیت زبان: در حال حاضر، جی بورد تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می کند. البته در آینده قرار است زبان های  دیگر نیز اضافه شوند.


کدام کیبورد؟ اپل یا گوگل؟


جی بورد ترکیبی است از مجموعه ای از GIFهای فوق العاده، بعلاوه برنامه ای مانند Swiftkey که برای اپل ساخته شده است. از طرف دیگر کیبورد آیفون هم بسیار ساده و بی روح است. و به عبارت دیگر، جی بورد حس لمس آینده را به ما می دهد. جای دادن موتور جستجو در یک کیبورد واقعاً هوشمندانه است.


آیا گوگل به اپل لطف می کند؟

مدیر تولید گوگل، بری کانلی گفته که هم اکنون در حال کاربر روی ساخت جی بورد مخصوص اندروید است، که این برنامه مانند  Google Keyboard از چندین زبان مختلف پشتیبانی می کند.
اما اینکه اولین بار گوگل این برنامه را برای رقیبش ساخته است، یک عمل سورپرایز کننده به حساب می آید! شاید گوگل قصد به رخ کشیدن ناکارآمدی در یک بخش جزئی در آیفون را داشته؛ و یا اینکه خواسته هوشمندی خود را درون آیفون به نمایش بگذارد، و یا حتی به درون آیفون انحصاری و طرفداران آیفون و به عبارتی «آیفون باز» ها نفوذ کند!


منبع: Makeuseof
نقص فنی در تازه ترین سیستم عامل اپل

نقص فنی در تازه ترین سیستم عامل اپل

آیا اپل قصد خریداری سهام مسابقات فرمول یک را دارد؟

آیا اپل قصد خریداری سهام مسابقات فرمول یک را دارد؟

ویژگی هایی که iOS 10 از اندروید الهام گرفته است

ویژگی هایی که iOS 10 از اندروید الهام گرفته است

خرید های درون برنامه ای آیفونی ها بیشتر است

خرید های درون برنامه ای آیفونی ها بیشتر است

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 3:29

طبق یافته جدید دانشمندان، چشم ها می توانند به محققان در مورد روند پیشرفت بیماری آلزایمر حتی قبل از شروع علائم آن کمک کنند.

بخش دانش و زندگی تبیان

پزشکی

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، دانشمندان دانشگاه مینه سوتا آمریکا دریافته اند بیماری آلزایمر را می توان از سال ها قبل از بروز علائم بیماری از طریق معاینه چشم ها تشخیص داد.

به گفته محققان، شبکیه چشم نه تنها به مغز متصل است، بلکه بخشی از سیستم عصبی مرکزی نیز هست. از آنجائیکه مغز و شبکیه چشم به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر دچار تغییرات مشابهی می شوند، می توان با معاینه شبکیه و تغییرات ان، به جای مغز که به اسانی در دسترس نیست، به تشخیص بیماری پی برد.

دانشمندان در این تحقیق از دو نوع موش مبتلا به آلزایمر و سالم استفاده کرده و با آزمایش میزان نور بازتاب شده از شبکیه هر کدام از آنها به این نتیجه رسیدند که مبتلایان به آلزایمر، مقادیر کمتری از نور را از شبکیه خود منژس می کنند.

البته این دانشمندان با استفاده از یک دوربین بینایی ماشینی و سیستم طول  موج قابل تنظیم، یک سیستم تصویربرداری طیفی برای اندازه گیری بازتاب نور از شبکیه چشم موش ها طراحی کردند.

طبق این مطالعه قرار است کارآمدی این تکنولوژی جدید بر روی انسان از طریق انجام آزمایشات بالینی در ماه جاری بررسی شود.


منبع: مهر

واکسن آلزایمر تا پنج سال آینده از راه می رسد

واکسن آلزایمر تا پنج سال آینده از راه می رسد

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 130 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 20:25

دوربین Nico360 با ارتفاع 46 میلیمتر و وزن 96 گرم، کوچکترین دوربین 360 درجه جهان است.

بخش دانش و زندگی تبیان

دوربین

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا به نقل از ایندین اکسپرس، این دستگاه کوچک مکعبی شکل که در حال حاضر در سایت منبع یابی Indiego قرار دارد، از قدرت زیادی برخوردار است و ویژگی های منحصر بفرد آن، سایر دوربین های 360 درجه را کنار زده است.

دوربین Nico360 از دو حسگر 16 مگاپیکسلی سونی با لنزهای شیشه ای دوتایی ساخته شده است. این دوربین می تواند فیلم 360 درجه با وضوح 2560x1440 پیکسل ارائه کند. ویدئوی مذکور در حافظه داخلی 32 گیگابایتی دوربین قابل ذخیره بوده یا می توان آن را به یک دستگاه اندروید یا iOS از طریق وای فای انتقال داد.

دوربین
دوربین

این دوربین برای استفاده در فضای باز طراحی شده و ضدآب است. الگوی ضد لغزش این دستگاه به کاربر اجازه می دهد دوربین را در هر شرایطی در دست نگه دارد.

سایر ویژگی های Nico360 شامل بلوتوث، باتری 1400 میلی آمپری و پشتیبانی آن از فایل های Adobe DNG RAW است. این دوربین همچنین از تثبیت کننده الکترونیکی تصویر استفاده می کند که لرزش دوربین را کاهش می دهد.

فیلم های ثبت شده بطور خودکار از طریق اپلیکیشن آن در تلفن همراه به شکل سه بعدی درمی آید.


منبع: ایسنا

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 132 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 20:25

دوربین پیشرفته تلسکوپ هابل اخیرا موفق به ثبت یک کهکشان منزوی با ستارگان انفجاری شده که MCG+07-33-027 نام دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان

کهکشان

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا به نقل از ناسا، این کهکشان در فاصله حدود 300 سال نوری از زمین واقع شده و در حال حاضر یک انفجار ستاره ای را که شامل شکل گیری تعداد خارق العاده ای از ستاره است، تجربه می کند.

کهکشان های عادی معمولا سالانه چند ستاره جدید تولید می کنند؛ اما کهکشان های دارای انفجار ستاره ای می توانند تا 100 برابر آن ها تولید ستاره داشته باشند.

بازوهای مارپیچی این کهکشان و مناطق درخشان شکل گیری ستاره در آن در تصویر جدید هابل کاملا واضح است و ستاره شناسان براحتی می توانند آن را بررسی کنند.

بر اساس گزارش ها، یک کهکشان مادر برای شکل دادن به یک کهکشان جدید باید مخزن عظیمی از گاز داشته باشد که در طول زمان به تدریخ تخلیه شده و ستارگان جدید را تولید می کند.

برای کهکشان های در حالت انفجار ستاره ای، این دوره شدید شکل گیری ستاره باید به شکلی تحریک شده باشد که اغلب این امر در اثر برخورد دو کهکشان با هم رخ می دهد. اما MCG+07-33-027 یک مورد خاص است؛ چرا که برخلاف کهکشان های دیگر درون خوشه های بزرگ کهکشانی واقع شده اند؛ این کهکشان نسبتا منزوی است.

از این رو، عامل تحریک انفجار ستاره ای در این کهکشان احتمالا در اثر برخورد با یک کهکشان دیگر نبوده و ستاره شناسان هنوز در حال گمانه زنی در مورد دلیل واقعی آن هستند.

در این تصویر، جسم درخشان در سمت راست کهکشان در حقیقت یکی از ستاره کهکشان راه شیری است که در پس زمینه ظاهر شده است.


منبع: ایسنا

کهکشان راه شیری بر فراز قله های اسپانیایی/عکس روز ناسا

کهکشان راه شیری بر فراز قله های اسپانیایی/عکس روز ناسا

رنگ آبی جدید کشف شده جهان را ببینید

رنگ آبی جدید کشف شده جهان را ببینید

نیمه شب در پلوتو: عکس روز ناسا

نیمه شب در پلوتو: عکس روز ناسا

شکار بیگانه فضایی در تصویر «کنجکاوی» از مریخ

شکار بیگانه فضایی در تصویر «کنجکاوی» از مریخ

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 122 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 20:25


آینده اینجاست، فقط به صورت عادلانه تقسیم نشده است! در سال 1983 نویسنده داستان های علمی و تخیلی این پیشگویی را در مورد آینده انجام داده است.


فرآوری: مصطفی ستوده- بخش دانش و زندگی تبیان

۲۰۱۶

خودروهای هوشمند تر و آلودگی کمتر


سال 2015 بعضی از بزرگ ترین خودروسازها خطی مشی خود را در تغییر مسیر صنعت حمل ونقل به استفاده از خودروهای الکتریکی و بی نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم قرار دادند که این مسئله نویددهنده ی آینده ای امن تر برای انسان و کره زمین است. در سال 2016 خودروسازها حرکت در این مسیر جدید را آغاز خواهند کرد. شرکت تسلا که تلاش زیادی برای افزایش استقبال از خودروهای الکتریکی بدون راننده نشان داده، کار روی واحد ساخت باتری در نوادا را ادامه خواهد داد و قرار است  اواخر سال آینده، اولین خودروی الکتریکی 35 هزار دلاری خود (تیپ 3) را رسما معرفی کند. تا آن زمان تولید Bolt EV  سی هزار دلاری جنرال موتورز (GM) نیز بعد از مدت ها انتظار، آغاز خواهد شد و از طرف دیگر امیدواریم شرکت نوپا و مرموز فارادی فیوچر که محصولات آن در CES ارائه خواهند شد، جزییات بیشتری از نوآوری های خود منتشر کند. اکنون در مقطع هیجان انگیزی از صنعت خودروسازی هستیم و سال 2016 نقطه ی آغاز شکل گیری چهره ی جدید این صنعت در آینده خواهد بود.

Virtual Reality Camera

دوربین

Oculus دوربین واقعیت مجازی سامسونگ، Hololens شرکت مایکروسافت، و به تازگی OZO از شرکت نوکیا این اواخر توجه های زیادی را به سمت خود جلب کرده اند، این تکنولوژی تبدیل به سکوی پرش برای کسانی شده است که آن را در اختیار دارند فرقی نمی کند که این تکنولوژی در اختیار شرکت بزرگی باشد یا کوچک و حتی تفاوتی نمی کند که در کدام صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، در بیمارستان، در سیستمهای آموزشی، املاک و یا صنعت ورزش و به هر حال این تکنولوژی راه خود را برای ورود به صنایع مختلف باز خواهد کرد. در سال 2016 منتظر شنیدن و تجربه کردن و دیدن چیزهای هیجان انگیز در مورد واقعیت مجازی خواهیم بود.

گجت های پوشیدنی

ساعت


سال 2015 اولین نسل ساعت های هوشمند اپل به بازار آمد که به گمان عده ی زیادی، این رویداد ارائه ی تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی را به سطح بالاتری می برد و حتی آن را به عنوان یک شاخه مستقل در فناوری مدرن مطرح می کند. گجت های پوشیدنی، ویژگی های بالقوه زیادی دارند ولی هنوز اشتیاق غیرقابل مهاری در مصرف کننده ها برای استفاده از آن ها وجود ندارد. یک ساعت هوشمند می تواند مفید باشد ولی داشتن آن ضروری نیست و موانعی مثل عمر کم باتری بر مشکلات آن می افزاید (به نظر می رسد مشکل باتری ضعف مشترک اکثر گجت های پوشیدنی است).

انتظار داریم در سال 2016، گجت های پوشیدنی به وسایلی مفیدتر و البته جذاب تر تبدیل شوند. اپل درصدد ارائه ی دومین نسل ساعت های هوشمندش است که به احتمال زیاد با ارائه ی قابلیت های جدید در قالب اپلیکیشن های اوریجینال، چه به لحاظ ویژگی های کنترل سلامتی کاربر و چه به لحاظ امکانات ارتباطی، کارایی بیشتری خواهد داشت.

ولی نوآوری مورد انتظار، تغییرات منحصربه فرد و ارائه ی ویژگی های نوین و انحصاری در سایر پلتفرم های مطرح حاضر در این بازار است؛ ازجمله اندروید ویر، سیستم عامل انحصاری گوگل برای گجت های پوشیدنی که در سال 2016، وارد سومین سال حضور خود در این عرصه می شود یا پِبِل که در حال رسیدن به جایگاهی خوب در بازار ساعت های هوشمند است. البته گجت های پوشیدنی ورزشی نظیر فیت بیت نیز نیازمند طراحی جدید هستند تا در رقابت با انبوه ساعت های هوشمند از دور خارج نشوند.

پنیر وگان

مارک


ساختن شیر گاو بدون دخالت گاو ممکن است برای شما عجیب باشد اما به کمک تکنولوژی تا سال 2016 این موضوع می تواند به واقعیت تبدیل شود. آزمایشگاه Counter Culture مشغول انجام آزمایش برای تبدیل این شیر به پنیر است، هر چند بسیاری از مردم ترجیح می دهند شیر و پنیر خود را مثل سابق و به روال همیشگی خود تامین کنند اما طرفداران این نوع پنیرها و این نوع تکنولوژی می گویند فشارهای بیشتر به دامداری و کشاورزی و محدودیت های موجود در آینده باعث می شود که صنعت لبنیات به سمت Vegan برود.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

کاربردهای اعجاب انگیز واقعیت مجازی فقط به داشتن تجربه ای متفاوت در بازی های ویدئویی خلاصه نمی شوند. با این فناوری می توانید به تنهایی یا به همراه دوستان، به همه جا بروید و هر کاری انجام دهید. در سال 2016، سه هدست واقعیت مجازی برتر بعد از مدت ها سرانجام در دسترس علاقه مندان قرار خواهند گرفت.

هدست آکیولس ریفت که بعد کلید خوردن جنجالی پروژه ی ساخت آن در سال 2012، هنوز در گیرودار طی کردن مراحل تولید است، در سه ماهه اول سال 2016 عرضه خواهد شد.

عرضه هدست ا چ تی سی وایو در سال 2016 احتمالا با کمی تأخیر مواجه خواهد شد. ظاهرا گروه سازنده هدست موفق به خلق یک نوآوری بسیار بزرگ در فناوری واقعیت مجازی شده اند و اچ تی سی اصرار زیادی دارد تا این نوآوری را در اولین نسل هدست های وایو به کار ببرد؛ ولی دیر یا زود شاهد عرضه این هدست بی نظیر خواهیم بود.

در سه ماهه اول سال 2016 باید منتظر هدست واقعیت مجازی سونی نیز باشیم که به طور خاص برای کار با کنسول PS4 طراحی شده است. تا آخر سال 2016 فناوری واقعیت مجازی عمومیت بیشتری پیدا می کند و همگان متوجه خواهند شد که دلیل این همه هیاهو در مورد آن چیست.

Reusable Rockets

موشک

اصطلاح بازیافت و استفاده مجدد و کاهش مصرف را معمولا شما هم شنیده اید ولی این موضوع جدیدا وارد صنایع هوایی نیز شده است، در ماه نوامبر شرکت Blue Orgin شرکت فضایی که توسط Jeff Bezos بنیانگذار آمازون حمایت می شود، اولین شرکت معرفی شده که توانسته است یک راکت را به فضا بفرستد و همان راکت را به زمین برگرداند، سایر شرکتها هم مثل SpaceX ,United Launch Alliance Virgin Galactic تمایل دارند که این پروژه را در سال آینده دنبال کنند. هزینه پرتاب ماهواره و فضانورد به فضا با این اختراع بسیار پایین می آید و شاید این اختراع توریست هایی را که هزینه های یک میلیون دلاری برای رفتن به فضا نمی توانند پرداخت کنند، خوشحال کند.

 پخش آنلاین برنامه های تلویزیونی

تلویزیون

در حال حاضر شبکه های مشهوری مانند HBO و Showtime بدون واسطه و به صورت مستقل خدمات آنلاین ارائه می کنند. سرویس های PlayStation Vue و Sling TV به کاربران اجازه می دهند به شبکه های تلویزیونی موردنظر خود دسترسی اینترنتی داشته باشند. شبکه های تلویزیون کابلی Comcast و Verizon در حال آزمایش روش هایی برای پخش زنده تلویزیونی بدون نیاز به رسیور مخصوص هستند.

سال گذشته، نیاز به تجهیزات جانبی برای تماشای شبکه های تلویزیونی آنلاین به مراتب کاهش پیدا کرد و در سال 2016 این روند سرعت و کیفیت بیشتری خواهد داشت. ماه گذشته تلویزیون اپل معرفی شد و در همین مدت کوتاه اپ استور اختصاصی آن مملو از اپلیکیشن های پخش اینترنتی رسانه شده است.

گفته می شود که سرویس live-TV اپل بعد از مدتی طولانی، در سال 2016 راه اندازی خواهد شد. حتی اگر این خبر صحت نداشته باشد، استقبال کاربران از حذف تجهیزات جانبی معمولا گران قیمت برای برخورداری از سرویس های پخش زنده، شبکه های تلویزیونی را به ارائه ی آنلاین و بدون واسطه ی خدمات خود ترغیب خواهد کرد و هزینه های برخورداری از پرطرفدارترین سرگرمی خانگی را به مراتب کاهش خواهد داد.

Superwheat

گندم

18 درصد کالری جهان با گندم تامین می شود و هزینه تهیه دانه و آفت کش وکود های شیمیایی برای گندم ها نیز بسیار بالاست. محققان و دانشمندان Land Institute توانسته اند نگرانی های کشاورزان را در این موارد کاهش دهند آنها Keza را اختراع کرده اند، در واقع یک گندم فوق العاده که آفت نمی گیرد و به کود شیمیایی هم نیازی ندارد

Passive Radiative Cooling

فیزیک


محققان دانشگاه استانفورد ماده جدیدی ساخته اند که می تواند تابش خورشید به ساختمان را منحرف کند یعنی ساختمانها به هیچ کولر و خنک کننده ای نیاز نخواهد داشت و امکان دارد در آینده این تکنولوژی صنعت ساختمان و تاسیسات را کاملا تغییر دهد.

Antibiotic Dirt

گل

در سال 2014 تحقیق در مورد باکتری ها انجام شد و مشخص شد که مقاوت باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک بسیار بیشتر از حد تصور رشد کرده یعنی دیگر نمی شود با داروهای آنتی بیوتیک آنها را به راحتی از بین می برد، دانشمندان اخیرا توانسته اند از خاک آنتی بیوتیک خیلی موثر درست کنند که می تواند به خوبی مقاومت باکتری ها را بشکند.


 منبع: بینهایت / زومیت

- - , .
.

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 140 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 9:45

محققین آلمانی با انجام آزمایش های متعدد متوجه شدند که ترافیک، حمله قلبی را افزایش می دهد.

بخش دانش و زندگی تبیان

ترافیک

به گزاش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، محققین دانشگاه Dresden آلمان با انجام تحقیق بر روی بیش از یک میلیون آلمانی متوجه شدند که ترافیک موجب افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی در افراد می شود. 

محققین بر این باور هستند که صدای حاصل از سر و صدای خودروها در خیابان ها و حتی صدای قطارها منجر به بیماری های قلبی و عروقی از قبیل گرفتگی عضله قلب می شود.

در آزمایشات انجام گرفته مشخص شد که از دیگر اثرات سوء صدای ترافیک بر روی افراد، فشار روانی است. 

نتیجه این تحقیق نشان می دهد که میان بیماری های قلبی و سر و صدای حاصل از خیابان و ریل راه آهن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که حتی باعث مضمن شدن برخی از بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود.

شرح کامل این تحقیق در نشریه بین المللی Deutsches ?rzteblatt منتشر شده است.


منبع: مهر
تشخیص احتمال حمله قلبی باآزمایش ساده خون!

تشخیص احتمال حمله قلبی باآزمایش ساده خون!

تشخیص حمله قلبی با یک قطره خون در10 دقیقه

تشخیص حمله قلبی با یک قطره خون در10 دقیقه

هيجان فوتبال در قلب‌هاي بيمار

هيجان فوتبال در قلب‌هاي بيمار

- - , .
.

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 130 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 17:34


محققان دانشکده فنی فومن پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران در تحقیقات آزمایشگاهی خود با استفاده از کاه گندم موفق به تولید نانوجاذبی شدند که با استفاده از آن می توان ترکیبات رنگی مضر را از آب حذف کرد.

بخش دانش و زندگی تبیان

پساب

به گزارش ایسنا، بسیاری از صنایع به  خصوص صنایع نساجی و صنایع غذایی به  منظور رنگدار کردن محصولاتشان از رنگدانه های خاصی استفاده می کنند. بنابراین، این  گونه صنایع حجم زیادی از این رنگ ها که بر روی محصولات تثبیت نشده و یا طی مراحل مختلف شست و شو از روی آنها جدا شده را به  صورت فاضلاب دفع می کنند.

دفع این پساب های رنگی مشکل عمده  این صنایع به شمار می رود و همچنین برای محیط  زیست خطرناک است. توسعه  روش های موثر و کم  هزینه جهت حذف این ترکیبات رنگی از پساب های کارخانه ها پیش از ورود آنها به محیط  زیست بسیار ضروری است.

دکتر آزاده ابراهیمیان پیربازاری عضو هیأت علمی دانشکده فنی فومن (پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران) ترکیب متیلن بلو را یکی از مواد رنگی پرکاردبرد در بسیاری از صنایع دانست و افزود: در این راستا با هدف سنتز نانو جاذب کامپوزیتی بر پایه  ضایعات کشاورزی به  منظور جذب و حذف ترکیب آلی متیلن بلو از پساب های صنعتی تحقیقاتی را اجرایی کردیم.

وی نانوجاذب سنتز شده در این طرح را جاذب سازگار با محیط زیست، ارزان قیمت و با کارایی بالا توصیف کرد که به  منظور تصفیه پساب کارخانه های نساجی، صنایع رنگ و منابع آبی حاوی رنگ دانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ابراهیمیان در خصوص نحوه عملکرد این نانوجاذب گفت:  حضور نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن بر روی گروه های هیدروکسیل موجود در سطح کاه گندم موجب ایجاد بار منفی و در نتیجه جذب الکترواستاتیک قوی کاتیون های متیلن بلو بر روی نانوجاذب می شود. همچنین مقیاس نانومتری این ذرات موجب افزایش مساحت سطح و متعاقب آن افزایش 12 برابری ظرفیت جذب نسبت به ساقه گندم خالص  شده است.

این محقق در رابطه با مراحل سنتز این نانوجاذب ادامه داد: ابتدا کاه گندم جمع آوری شده از مزارع به  طور بسیار ساده آماده سازی شد. سپس با استفاده از نمک های ارزان قیمت دو و سه ظرفیتی آهن و در حضور آمونیوم و به روش هم رسوبی، نانوذرات اکسید آهن مغناطیسی بر روی گروه های هیدروکسیل موجود در سطح کاه گندم سنتز شد.

وی اضافه کرد: در نهایت نانو جاذب سنتز شده به  منظور حذف رنگدانه  متیلن بلو در محدوده  غلظت 50 تا 500 ppm از محیط پساب صنعتی شبیه سازی شده مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت.

این محقق یادآور شد: نتایج حاکی از آن است که نانوذرات اکسید آهن موجود بر روی سطح کاه گندم توانسته  ظرفیت جذب کاه گندم برای رنگدانه متیلن بلو را از mg/g 57 به mg/g 627 افزایش دهد.

این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر آزاده ابراهیمیان پیربازاری عضو هیأت علمی دانشکده فنی فومن (پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران)، الهام صابری خواه همکار طرح و نیما غلامی احمدگورابی فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشکده فنی فومن و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه گیلان است و نتایج آن نیز در مجله  Desalination and Water Treatment به چاپ رسیده است.


منبع: ایسنا

در یک لیوان آب چه مقدار باکتری وجود دارد؟

در یک لیوان آب چه مقدار باکتری وجود دارد؟

سبک‌ترین ماده دنیا را چطور می‌سازند؟

سبک‌ترین ماده دنیا را چطور می‌سازند؟

کاربرد فناوری نانو در تصفیه‌ آب(2)

کاربرد فناوری نانو در تصفیه‌ آب(2)

کاربرد فناوری نانو در تصفیه‌ آب(1)

کاربرد فناوری نانو در تصفیه‌ آب(1)

- - , .
.

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 134 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 17:34


سازمان فضایی آمریکا از آمادگی کاوشگر مارس 2020 خود برای مراحل پایانی طراحی و ساخت خبر داد و جدیدترین تصویر آن را نیز منتشر کرده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

ربات

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، ناسا همچنین اعلام کرد که برنامه پرتاب این مریخ نورد برای اواخر تابستان سال 2020 تنظیم شده که در فوریه 2021 به سیاره سرخ خواهد رسید.

این کاوشگر پس از گذراندن مرحله بازبینی، اکنون آماده ورود به مرحله توسعه است که شامل طراحی و ساخت نهایی است و پس از آن می تواند وارد مرحله مونتاژ، آزمایش و پرتاب شود. احتمالا مرحله آخر در سال آینده آغاز شود.

مارس 2020 یک ماموریت در ادامه کاوشگر کنجکاوی خوانده شده است و با وجود شباهت های ظاهری، نمونه جدید به دنبال نشانه های حیات میکروبی در مریخ خواهد گشت. مریخ نورد 2020 همچنین به جمع آوری و ذخیره نمونه از سطح سیاره خواهد پرداخت که کنجکاوی از تجهیزات مخصوص آن برخوردار نبوده است. این نمونه ها ممکن است در آینده برای بررسی بیشتر به زمین بازگردانده شوند که البته هنوز برنامه ای برای آن طراحی نشده است.

هفت ابزار اصلی بر روی مارس 2020 وجود دارد که آن را مجهزتر از کاوشگر کنجکاوی برای بررسی اطرافش می کند. دوربین اصلی کاوشگر که مانند سر آن به نظر می رسد، ارتقا یافته و Mastcam-Z نام دارد. این دوربین می تواند همانند کنجکاوی تصاویر پاناروما و با بزرگنمایی بالا ثبت کند اما نقطه مثبت آن، قابلیت زوم بیشتر نسبت به نمونه قبلی است. در حقیقت همه دوربین های مارس 2020 از کنجکاوی بهتر برخوردار خواهند بود و این ربات همچنین به تجهیزاتی برای ثبت صدا و فیلم هم مجهز است.

ابزار "SuperCam" مارس 2020 نسخه قدرتمندتر ابزار ChemCam"" کنجکاوی است که یک لیزر را بر سنگهای مریخی تابانده و مواد معدنی آن را بررسی می کند تا درک بهتری از ترکیبات عنصری آن ها پیدا کند. این کار به دانشمندان در دستیابی به تصمیمات آگاهانه تر در مورد این سنگها خواهد داد.

ابزار دیگر این کاوشگر "MOXIE" نام دارد که دی اکسیدکربن موجود در جو مریخ را گرفته و از آن برای تولید اکسیژن خالص استفاده می کند. توانایی تولید اکسیژن خالص در مریخ از اهمیت زیادی برای ماموریت های آینده برخوردار است چرا که از آن می توان برای زنده نگهداشتن فضانوردان استفاده کرد یا آن را به سوخت موشک تبدیل کرد. ابزار دیگر مارس 2020، تحلیلگر "MEDA" است که آب وهوای مریخ را با سنجش دما و رطوبت آن بررسی می کند. این ابزار همچنین سنجش های جوی را نیز برای اطمینان یافتن از عملکرد مناسب ابزار MOXIE انجام خواهد داد.

رادار "RIFMAX" یکی دیگر از تجهیزان این کاوشگر است که قادر است تا 500 متر زیر سطح را با وضوح 5-20 سانتیمتر ببیند. این امر به دانشمندان اجازه خواهد داد برای نخستین بار محیط زیرسطحی مریخ را مشاهده کنند.

بازوی مارس 2020 نیز مجهز به ابزار مانند "PIXL" است که با پرتوی ایکس به مطالعه شیمی سنگهای مریخی پرداخته و به دانشمندان به منظور نقشه برداری از توزیع عناصر در آن ها کمک خواهد کرد. ابزار "SHERLOC" نیز تحقیقات معدن شناسی را در مقیاس کوچک انجام خواهد داد و همچنین قادر است مواد آلی را شناسایی کند.

به گفته مقامات ناسا، فرود این کاوشگر نیز با کنجکاوی قابل مقایسه نخواهد بود که دلیل آن، اطلاعات جمع آوری شده توسط دوربین ها و میکروفون ها در فرود قبلی است. اگرچه در ماموریت کنجکاوی از میکروفون برای فرود استفاده شد، اما آن ها هیچگاه بر روی سطح به کار گرفته نشدند.


منبع: ایسنا

رونمایی از پاهای غول آسای روبونات

رونمایی از پاهای غول آسای روبونات

گریز یک ماهواره از تعطیلی ناسا

گریز یک ماهواره از تعطیلی ناسا

پیام به زبان مورس روی سطح مریخ/کشف عجیب در سیاره سرخ

پیام به زبان مورس روی سطح مریخ/کشف عجیب در سیاره سرخ

پلاک و جملات با دستخط گالیله را در فضاپیمای جونو

پلاک و جملات با دستخط گالیله را در فضاپیمای جونو

- - , .
.

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 142 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 17:34

توضیح جامع و مفید و البته به زبان ساده ی عملکرد سامانه موقعیت یاب جهانی.

سید محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

ماهواره

از سال ١٩٧٩ میلادی به قبل، برای بسیاری از افراد که به دور از جاده ها و مسیر های مشخص به سفر می رفتند، یکی از ضروری ترین نیاز ها دانستن روش های جهت یابی بود. استفاده از انواع نقشه، قطب نما، جهت یابی خورشیدی و .... مواردی بودند که به کمک آنها موقعیت فعلی و جهت ادامه مسیر مشخص می شد. اما مرز تکنولوژی این پهنه را نیز به تسخیر درآورد و کاری کرد که نسل های آینده شاید دیگر هیچ گاه تمایل یا نیازی به دانستن جهت یابی طبیعی نداشته باشند...

ماجرا در وزارت دفاع ایالات متحده کلید خورد

شاید این اتفاق ما را یاد سرنوشت ابتدایی اینترنت بیاندازد. چرا که جی پی اس نیز ابتدا برای مقاصد نظامی و ابداع شیوه ی جدید ناوبری در آمریکا بوجود آمد. در سال ١٩٧٨ اولین ماهواره جی پی اس به فضا پرتاب شد. اما طولی نکشید که در سال ١٩٨٠ یعنی تنها ٢ سال بعد این پروژه همگانی شد و در دسترس عموم قرار گرفت. البته این تازه آغاز ماجرا بود، و مدت زمان زیادی لازم بود تا این فناوری آنقدر همه گیر شود که هر فردی در گوشی همراه خود یک گیرنده جی پی اس داشته باشد.

سامانه موقعیت یاب جهانی

General Positioning System که به اختصار آن را GPS می خوانند، نامی است که بر روی این فناوری قرار داده اند. ٦ مدار فرضی در دور زمین قرار دارند که در هر مدار ٤ ماهواره در حرکت هستند، که در مجموع می شوند ٢٤ ماهواره، که هر کدام طی مدت ٢ روز زمین را دور می زنند. هریک از این ماهواره ها که نَوِستار (NavStar، مخفف Navigation Star یا ستاره های ناوبری) نام دارند، بصورت مستمر و بی وقفه در حال ارسال اطلاعات به سمت سطح زمین هستند.

ماهواره

همانطور که در شکل بالا دیده می شود، در کمترین حالت شما ٦ ماهواره را در بالای سر خود همراه خواهید داشت!

ساز و کار جی پی اس چگونه است؟

و اما اصل مطلب! جی پی اس چگونه کار می کند؟ برای توضیح درباره این قسمت، اندکی باید به سراغ هندسه و ریاضی برویم. برای اینکه بدانید در کجای سطح کره زمین ایستاده اید، به دو عدد نیاز دارید؛ که یکی از این دو طول جغرافیایی و دیگری عرض جغرافیایی شما هستند. و اگر بخواهید ارتفاع نسبی خود را نیز بدانید، به مولفه یا عدد سوم نیاز دارید.

جی پی اس ابتدا برای مقاصد نظامی و ابداع شیوه ی جدید ناوبری در آمریکا بوجود آمد.

از آنجایی که وسیله ی اصلی جی پی اس، ماهواره های موجود در فضای پیرامون زمین هستند، و ما نیز برای استفاده از آن به گیرنده نیاز داریم، ممکن است اینطور به نظر برسد که این سیستم موقعیت یابی عملکرد بسیار پیچیده ای دارد. در حالی که اصلا اینطور نیست. تمام این تشکیلات برای این هستند که یک موج رادیویی ساده بطور مداوم به سطح زمین ارسال گردد. البته در پشت پرده تکنولوژی های پیشرفته و مهندسی شده به کار گرفته شده اند، اما الگوریتم کار ساده است.

هریک از ماهواره ها، بطور پیوسته بسته هایی از جنس سیگنال رادیویی به سمت زمین ساطع می کند. هر بسته ٢ نوع اطلاعات را شامل می شود: یکی موقعیت جغرافیایی آن ماهواره، و دیگری زمان ارسال بسته. بنابراین در هر لحظه بسته های مختلف از ماهواره های مختلف به سمت زمین گسیل می شوند. تنها راه استفاده از این سیگنال ها استفاده از یک گیرنده است. همانطور که یک رادیویی جیبی می تواند امواج رادیویی را دریافت کند و آن را بصورت صوت پخش کند، یک گیرنده جی پی اس نیز می تواند بسته های اطلاعاتی ماهواره ها را دریافت کرده و موقعیت شما را تعیین کند.

تعیین موقعیت به کمک بسته های اطلاعاتی چگونه صورت می گیرد؟

برای اینکه طول و عرض جغرافیایی خود را بدانید، بایستی حداقل به ٣ ماهواره متصل باشید، یا به عبارت دیگر، بطور همزمان حداقل از ٣ ماهواره بسته های اطلاعاتی دریافت کند. اما چگونه این بسته ها به اعداد طول و عرض جغرافیایی تبدیل می شود؟

یک مثلث را در نظر بگیرید. این مثلث ٣ راس دارد. فرض کنید هر یک از رئوس یک ماهواره هستند. هر ماهواره موقعیت خود را برای شما می فرستد، که به همراه آن زمان ارسال موقعیت نیز وجود دارد. هنگامی که موقعیت آن ماهواره به گیرنده شما می رسد، گیرنده زمان ارسال شده  و زمان دریافت موقعیت را از یکدیگر کم می کند، و در کنار موقعیت ماهواره، فاصله شما از ماهواره بدست می آید. از طرفی در رابطه با ٢ ماهواره دیگر نیز همین روند تکرار می شود. اتفاقی که در نهایت می افتد این است که شما می دانید فاصله تان از ٣ نقطه متفاوت چقدر است. و اندکی محاسبات ریاضی کافی است که تا موقعیت خود شما نیز به راحتی بدست بیاید! که البته تمامی مراحل این فرایند را همان گیرنده انجام می دهد.

هندسه

پس برای بدست آوردن طول و عرض جغرافیایی به برقراری ارتباط با حداقل ٣ ماهواره نیاز است. و البته اگر بخواهید ارتفاع را نیز بدانید، به ١ ماهواره دیگر، یعنی حداقل ٤ ماهواره نیاز دارید.

از آنجایی که این اطلاعات بصورت پیوسته به گیرنده منتقل می شود، گیرنده در هر لحظه موقعیت شما را می داند. در نتیجه اگر شما در وسیله ی نقلیه ای در حال حرکت باشید، گیرنده به کمک تغییر موقعیت و تغییر زمان، می تواند سرعت حرکت و مسیر حرکت شما را نیز تعیین کند. همان چیزی که بسیاری از شما در برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند تان به سادگی تجربه کرده اید....

در این جا ٢ نکته وجود دارد که بد نیست بدانید: یکی اینکه ارتفاعی که جی پی اس به شما می دهد، ارتفاع از مبنایی به نام بیضوی است و با ارتفاع از سطح دریا که در نقشه ها و اطلس ها مقیاس معروفی است، تفاوت دارد.
و دیگر اینکه از آنجایی که امواج ماهواره ها از آسمان مستقیما به سمت زمین فرستاده می شوند، برای دریافت شان باید در فضای باز و زیر آسمان باشید. البته در داخل مکان هایی مانند اتومبیل و مشابه آن می توان اغماض کرد، اما در جایی مانند تونل نمی توان امواج جی پی اس را دریافت کرد.

گیرنده جی پی اس

تصویر بالا یک گیرنده ساده جی پی اس را نشان می دهد. البته تنها لطفی که این گیرنده به ما می کند این است که ٣ عدد، که در واقع همان طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی ما هستند را به ما تحویل دهند. اما از آنجایی که تکنولوژی همیشه در مسیر برطرف کردن نیاز های بشر گام برمیدارد، بسیار دیگری از دستگاه ها هستند که بصورت پیشرفته و حرفه ای از این اطلاعات استفاده می کنند و موقعیت ما را بر روی نقشه نشان می دهند. البته این دستگاه ها دوران اوج شان مربوط به قبل از ورود جی پی اس به گوشی های هوشمند می شود. در تصویر زیر نیز نمونه های کامل و نسبتا قدیمی از گیرنده های جی پی اس را مشاهده می کنید:

گیرنده جی پی اس

GPS تنها نیست..!

همانطور که در ابتدا گفته شد، جی پی اس ساخته و پرداخته شده ی کشور آمریکاست. علاوه بر جی پی اس، کشور های روسیه، هند، چین و اتحادیه اروپا نیز سیستم های ناوبری خاص خود را طراحی کرده اند که در حال پیشرفت به سر می برند:

گلوناس

سیستم ناوبری کشور روسیه که ٢ سال زودتر از آمریکا در سال ١٩٧٦ پروژه اش کلید خورد و در سال ٢٠١٠ تمام خاک روسیه و سپس یکسال بعد تمام کره زمین را تحت پوشش خود قرار داد. گلوناس پر هزینه ترین برنامه فضایی فدرال روسیه به شمار می رود.

از آنجایی که امواج ماهواره ها از آسمان مستقیما به سمت زمین فرستاده می شوند، برای دریافت شان باید در فضای باز و زیر آسمان باشید.

گالیلئو

گالیلئو یا همان گالیله نامی است که اتحادیه اروپا بر روی سیستم ناوبری شخصی خود گذاشته است. این سیستم هنوز به طور کامل نهایی نشده است. دو ایستگاه زمینی آن در مونیخ آلمان و فوچینو ایتالیا قرار دارند. نام انگیسی این سیستم موقعیت یاب GNSS یا Global navigation Satellite System یا سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی می باشد.

سامانه بِی دو

جمهوری خلق چین نیز از پیشگامان این عرصه بوده است و سیستم ناوبری انحصاری اش بی دو نام دارد. لغت بی دو به در زبان محلی در اصل نام ٧ ستاره در آسمان است که قسمتی از صورت فلکی دب اکبر را تشکیل می دهد، نام آن در نجوم بنات النعش یا دخترانِ جنازه است که معادل فارسی آن صورتک هفت اورنگ می شود. علت نام گذاری آن به دختران جنازه این است که شمایل آن همانند ٣ دختر است که در حال حمل جنازه می باشند.

سامانه ماهواره ای ناوبری منطقه ای هند

IRNSS یا Indian Regional Navigation Satellite نام سامانه ناوبری کشور هند است. هند این سامانه را برای رهایی از وابستگی به سامانه کشور چین بوجود آورده است که شامل دو نوع خدمات رایگان، و همچنین خدمات رمزگذاری شده برای مقاصد نظامی می باشد.

علت این چندگانگی چیست؟

همانطور که مبدا بوجود آمدن موقعیت یابی مقاصد نظامی بود، علت بوجود آمدن این سیستم ها نیز دقیقا همین مسئله است. اتحادیه اروپا GNSS را برای رهایی از وابستگی به سیستم های روسیه و آمریکا بوجود آورد و هند نیز IRNSS را در برابر بی دو چین راه اندازی کرد.
چرا که در صورت بوجود آمدن نزاع و درگیری و جنگ، مسلما این احتمال وجود دارد که هریک از این سیستم ها خدمات عمومی خود را غیر فعال کنند و با رمز گذاری صرفا در اختیار نیروی های نظامی همان کشور قرار بگیرند.

- - , .
.

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 251 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 4:34